تبلیغات
وبلاگ تخصصی مهندسی برق (قدرت) - شبكه های توزیع و متعلقات آن
 
وبلاگ تخصصی مهندسی برق (قدرت)
بهترین نعمت سلامتی است
درباره وبلاگ


تمام مطالب این وبلاگ را به روح بزرگ عموی عزیزم احمد عبدی زاده تقدیم میكنم.
در صورت داشتن سوال-انتقاد و پیشنهاد و تمایل به ارتباط با ما از طریق تماس با مدیر در بالای صفحه و یا آدرس زیر ایمیل بزنید
bhroozsolimani@gmail.com

مدیر وبلاگ : بهروز سلیمانی كارشناسی ارشد برق قدرت گرایش ماشینهای الكتریكی و کاردانی کامپیوتر و دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور رستم
موضوعات
پیوندهای روزانه
پیوندها
نظرسنجی
لطفا نظرات خود را جهت بهتر شدن وبلاگ ثبت نمایید







برچسبها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
احمد عبدی زاده (سلیمانی) دشتی.zip - 31 KB چت روم | قالب وبلاگ
اولین قاضی ممسنی
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

حرکت متن استاتوس بار دریافت کد حرکت متن چت روم

شبکه های توزیع و متعلقات آن
انواع شبكه ها
شبكه شعاعی یا باز، شبكه های مسدود یا رینگ یا حلقوی، شبكه مركب یا تار عنكبوتی.
الف) شبكه های شعاعی یا باز
شبكه های شعاعی شبكه هایی هستند كه در آنها هر مصرف كننده فقط از یك طرف تغذیه می شود. در این شبكه اگر قسمتی از شبكه معیوب گردد مصرف كنندگان تا برطرف شدن نقص بدون برق خواهند بود بنابراین مقدار خاموشی آنها بیشتر است. افت ولتاژ در انتهای شبكه های باز نسبتاً زیاد می باشد این شبكه برای نقاط كم جمعیت و روستاها كه قطع برق باعث خسارت مالی فراوانی نمی شود استفاده می گردد.
شبكه های مسدود یا رینگ یا حلقوی
شبكه رینگ شبكه ای است كه در آن هر مصرف كننده از دو طرف تغذیه می شود. ضریب اطمینان چنین شبكه ای به طور توجهی بالا می باشد زیرا از كار افتادن یكی از دو منبع تغذیه و یا قسمتی از خط تغذیه كننده شبكه همواره از سمت دیگر انرژی می گیرد بنابراین ضریب اطمینان این نوع شبكه بیشتر است. این شبكه ها در شهرها و نقاط نسبتاً پر اهمیت استفاده می شود.
ج ) شبكه های مركب یا تار عنكبوتی
شبكه هایی هستند كه توسط آنها هر مصرف كننده حداقل از سه طرف تغذیه می گردد و ظریب اطمینان این شبكه ها بسیار بالا است و از نظر اقتصادی بسیار گران تمام می شود. موارد استعمال این شبكه ها برای شهرهای بزرگ و نقاط حساس كه خاموشی آنها بسیار گران تمام می شود، می باشد.
مقایسه شبكه های هوایی و زمینی
خطوط انتقال و توزیع را ممكن است به صورت شبكه های هوایی یا زمینی كشیده بوسیله موارد زیر آنها را می توان با یكدیگر مقایسه كرد.
1 ) احداث شبكه های هوایی آسانتر است در صورتی كه برای احداث شبكه های هوایی و زمینی باید مسیر مناسب باشد ثانیاً احتیاج به ایجاد كانال می باشد.
2 ) احداث شبكه های هوایی ارزانتر از شبكه های زمینی می باشد.
3 ) عیب یابی و رفع عیب شبكه های هوایی آسانتر است زیرا بیشتر عیوب آن با چشم دیده می شود ولی پیدا كردن عیب در شبكه های زمینی به دستگاه های عیب یاب نیاز دارد و زمان بیشتری برای رفع عیب نیاز خواهد بود.
4 ) همانطور كه ولتاژ خطوط انتقال افزایش می یابد هزینه كابلها (شبكه های زمینی) افزایش می یابد.
5 ) در شبكه های زمینی به افراد متخصص بیشتری نیاز است.
6 ) در شهرها و مناطق پرجمعیت برای حفظ زیبایی شهر معمولاً از شبكه های زمینی استفاده می شود.
7 ) شبكه های زمینی باعث دوری از یخ و برف و باران و شاخه های درختان و رعد و برق امكان خرابی آنها كمتر خواهد بود.
اجزای تشكیل دهنده شبكه توزیع برق
1 ) هادی ها شامل كابل یا سیمهای هوایی
2 ) وسایل حفاظتی مثل فیوز، رله های حفاظتی
3 ) وسایل قطع و وصل شامل انواع كلیدها
4 ) اتصالات شامل سركابل مفصل و غیره
5 ) مقره ها
6 ) پایه ها
7 ) یراق آلات
جهت توزیع انرژی مصرف كننده ها در شهرهای بزرگ سعی بر این است كه درجه اول به لحاظ رعایت مسائل ایمنی و در درجه دوم به خاطر مسئله زیبایی از كابل استفاده گردد ولی در روستاها و شهرهای كوچك به علت ویژگی اقتصادی و ارزان بودن موجب شده از شبكه های هوایی جهت برق رسانی استفاده كنیم.
وسایل حفاظتی شامل فیوزها و رله های حفاظتی
فیوزها وسایل حفاظتی نسبتاً ارزانی می باشند كه برای حفاظت مدار و یا هر وسیله دیگری از صدمه دیدن در مقابل اضافه بار یا اتصال كوتاه در مدار بسته می شود. فیوز اصلاً یك نقطه ضعیف عمدی در مدار الكتریكی می باشد. معمولاً شامل یك قطعه سیم كوتاه از جنس سرب یا بیشتر آلیاژ سرب و قلع كه در درجه حرارت پایین ذوب می شوند می باشند. وقتی كه جریانی از این قطعه عبور می كند افزایش می یابد مقاومت فلز باعث می شود كه فلز ذوب گردد و قبل از اینكه جریان غیرعادی به مدار یا دستگاه الكتریكی صدمه بزند قطع گردد.
فیوزها معمولاً پوشیده (سربسته) هستند تا فلز ذوب شده پرتاب نگردد و باعث ایجاد خسارت یا آتش سوزی نشود. پوشیده بودن فیوز به خاموش كردن جرقه نیز كمك می كند اغلب ذوب فیوز با بخار و فلز تبخیر شده همراه می باشد این عمل بعضی اوقات به Blowing یا سوختن فیوز معروف است.
انواع فیوزها
1 ) فیوزهای فشار ضعیف: پلاگی یا پیچی و فشنگی
2 ) فیوزهای فشار قوی: فیوزهای دفعی مانند كت اوت فیوز و فیوزهای مایعی مانند فیوز اسید بوریكی
برقگیر
برقگیرهای روی خط مانند سوپاپ اطمینان روی دیگ بخار عمل می كنند. سوپاپ اطمینان دیگ بخار به وسیله خارج كردن بخار فشار را كاهش می دهد تا زمانی كه فشار به حالت عادی خود برگردد. وقتی كه فشار به حالت عادی خود برگشت، سوپاپ اطمینان مجدداً بسته و آماده برای شرایط غیرعادی بعدی می شود
عمل برقگیرها شبیه همین عمل سوپاپ اطمینان می باشد. وقتی كه یك ولتاژ قوی بیشتر از ولتاژ عادی خط بر روی خط به وجود آورد برقگیر فوراً مسیری را بر زمین مهیا می كند و ولتاژ اضافی را خارج می كند. بنابراین وقتی كه ولتاژ اضافی رها می شود، عمل برقگیر بایستی جلوگیری از جاری شدن جریان بیشتر به زمین می باشد. بنابراین عمل برقگیر این است كه ابتدا برای جلوگیری از صدمه خوردن به مقره ها خط ترانسفورماتورها و دیگر لوازم خط، ولتاژ اضافی را به زمین تخلیه كند و دوم اینكه بعد از برطرف شدن ولتاژ اضافی از ادامه جریان بر زمین جلوگیری نماید.
انواع برقگیر
1 ) برقگیر كنترل شده
2 ) برقگیر دفعی یا تخلیه ای
برقگیر آرماتور یا میله ای
معمولاً جهت حفاظت ترانسفورماتورها در مقابل اختلاف سطح زیاد طول مقره ها عبور ترانسفورماتورها توسط دو میله فلزی شاخی شكل كه در دو سر مقره ها نصب می شود به طور مصنوعی قدری كوتاه می كند.
فاصله هوایی دو الكترود باید به قدری باشد كه فشار الكتریكی دو سر مقره به اندازه 5/1 تا 2 برابر اختلاف سطح نرمال ترانسفورماتور برسد. بین دو الكترود تخلیه الكتریكی حاصل میشود این وسیله برای حفاظت مقره ها بكار برده می شود و باعث میشود كه جرقه بین دو سر مقره از مقره دور نگه داشته شود و بنابراین حرارت جرقه باعث سوزاندن لعاب مقره نمی شود.
نصب برقگیر، شبكه توزیع
برقگیرها بایستی روی همان پایه ای كه وسیله مورد حفاظت ترانسفورماتور نصب شده است نصب شود. معمولاً برقگیرهایی كه به جهت حفاظت ترانسفورماتورهای هوایی استفاده می شوند همراه با كت اوت فیوزها بر روی یك كراس آرم بسته شوند. سیمهایی كه از خط به برقگیرها بسته می شوند بایستی تا آنجایی كه امكان دارد كوتاه و مستقیم باشد زیرا عمل برقگیر را تسریع می نماید به همین دلیل در بعضی از كتب مورد اعتماد پیشنهاد گردیده كه برقگیرها در صورت امكان بر روی همان كراس آرم كه هادیها عبور می كنند نصب شوند تا فاصله آن نسبت به خط بسیار كوتاه و مستقیم باشد.
كابلها
كابل یك نوع هادی است كه می تواند جریان برق را از داخل خود عبور دهد و توسط موادی بدور محیط خود عایق شده به طوری كه ولتاژ روی سطح آن برابر صفر است. كابلهای زمینی بر حسب شرایط مكانیكی و الكتریكی باید دارای این خصوصیات باشد:
1 ) هادی های هر فاز نسبت به فازهای دیگر كاملاً عایق شده باشند
2 ) هادی های هر فاز نسبت به زمین كاملاً عایق شده باشند
3 ) در مقابل ضربات مكانیكی باید مقاوم باشند
4 ) تحت تأثیر عوامل خارجی مانند رطوبت،‌زنگ زدگی و سایر عوامل شیمیایی قرار نگیرند.
انواع كابلها
1 ) كابلهای فشار ضعیف كنستانیتریك
2 ) كابلهای فشار ضعیف یا پروتودور
3 ) كابلهای فشار ضعیف پلاستیكی (پی وی سی)
4 ) كابلهای فشار ضعیف روغنی
5 ) كابلهای فشار متوسط كراسلینگ پلی اتیلن
6 ) كابل فشار قوی روغنی
7 ) كابل فشار قوی كراسلینگ پلی اتیلن
8 ) كابل فشار قوی گازی
مقره ها
آشنایی با مقره های سیستم توزیع نیروی برق
شبكه های توزیع هوایی توسط عایقی كه آنها را مقره می نامند به پایه ای اتصال دارند و از یكدیگر مجزا می شوند ضمناً مقره ها بایستی تحمل كلید مكانیكی وارده از سیم و نیروی بار را داشته باشند. مقره ها از نظر جنس دو نوع هستند:
الف) مقره شیشه ای ب) مقره چینی
علت اصلی استفاده از مقره ها را در شبكه ها می توان ناشی از دو مسئله دانست:
1 ) عایق كردن سیمها نسبت به كراس آرم و پایه
2 ) عایق نمودن سیمها به همدیگر و در نتیجه حفظ فاصله فازها از نظر ایمنی
مواد تشكیل دهنده مقره ها
استقامت مكانیكی مقره ها (ایزولاتورها) بستگی به جنس و ضخامت عایق و استقامت الكتریكی آن بستگی به جنس طول و شكل مقره دارد. دو ماده اصلی برای ساختن مقره های خطوط هوایی، چینی و شیشه سخت می باشد.
مواد اولیه چینی كه در ساخت مقره ها از آن استفاده می شود عبارت است از: فلدسپات، كائولین (خاك چینی) و كواترز كه بایستی به یك نسبت معین از انها را تركیب كرده و به صورت گل در آورد سپس درصد رطوبت آنرا پایین آورده و در خلاء پرس نمایند تا از حبابهای هوا خالی گردد و سپس آن را قالب گیری كرده و به شكل مقره مورد نظر در می آیند پس از خشك شدن لعاب داده و بعد آن را در كوره های مخصوص تحت تأثیر درجه حرارت معین پخته می شود تا عایق چینی به دست آید خمیر كردن چینی با آب كاملاً تصفیه شده انجام می گیرد تا املاح موجود در آب به خصوص نمك و از خراب كردن خواص مكانیكی چینی و همچنین خواص الكتریكی چینی جلوگیری می كند و كلیه مقره های چینی دارای پوششی از لعاب شیشه با درجه ذوب پایین می باشد كه به رنگ سفید و قهوه ای و یا سبز می باشد لعاب علاوه بر بالا بردن مقاومت مكانیكی مقره، باعث صیقلی شدن سطح خارجی مقره نیز می گردد و در نتیجه قدرت چسبندگی ذرات خارجی (گرد و خاك و دوده) با آن كم می شود و در اثر باران و باد به سادگی تمیز و شسته می شوند. همچنین باعث می شود فشار الكتریكی به طور یكنواخت در تمام سطح آن انتشار یابد.
ماده دیگری كه برای ساخت مقره ها بكار می رود شیشه سخت می باشد كه مزیتهای زیادی نسبت به نوع چینی دارد. قدرت دی الكتریك چینی سالم در حدود 12 تا 28 Kv/mm می باشد قدرت تحمل آن در مقابل فشار در حدود 7000kg/cm و در قبال كشش 500kg/cm می باشد.
مزایای مقره شیشه ای نسبت به چینی
1 ) در مقابل لب پریدگی و قوس الكتریكی نسبت به چینی مقاومتر است.
2 ) اگر شكند به تكه های كوچكی شكسته شده و این عیب را می توان از روی زمین مشاهده كرد بنابراین تشخیص عیب در مقره شیشه ای آسانتر از مقره چینی است.
3 ) استقامت عایقی شیشه بیشتر از چینی و در حدود 140kg/cm می باشد.
4 ) ضریب انبساطی حرارتی مقره شیشه ای كوچكتر بوده و در نتیجه تغییر شكل نسبی آن در اثر تغییر درجه حرارت حداقل است.
5 ) تحت فشار مقاوم تر از چینی بوده و در مقابل كشش استقامت معادل چینی را دارد.
6 ) عیب شیشه ای این است كه رطوبت در سطح آن زودتر تقطیر شده و در مقره های بزرگ جرم ماده آن با شكل نامنظم ممكن است پس از سرد شدن تغییر شكل نسبی داخلی پیدا كند.
7 ) عیب دیگر مقره شیشه ای این است كه رطوبت و گرد و غبار و آلودگی به راحتی روی شیشه نشسته و باعث جریان خزنده سطحی می گردد. این عیب را می توان در مناطق مرطوب و پر گرد و غبار با طرح خاص مقره برطرف كرد.
شكست الكتریكی مقره
به سه صورت ممكن است در مقره شكست الكتریكی رخ دهد:
1 ) تخلیه الكتریكی (قوس الكتریكی) در هوای اطراف مقره كه بر اثر كلید زنی (در قطع و وصل كلیدها) و یا رعد و برق بوجود آید.
2 ) سوراخ شدن مقره كه باعث تخلیه قوس الكتریكی از درون مقره می گردد كه این بیشتر به جنس مقره بستگی دارد.
3 ) جمع شدن آلودگی و گرد و غبار در سطح خارجی مقره كه باعث ایجاد جرقه در سطح مقره می شود.
انواع مقره ها
1 ) مقره سوزنی یا میخی: مقره سوزنی همانطور كه از نامش پیداست روی یك پیچ یا پایه فولادی (پین) وصل می گردد كه مقره را در جای خود مثلاً روی كراس آرم نگه می دارد و هادی نیز به وسیله یك سیم اصلی روی مقره محكم می گردد. مقره های سوزنی ممكن است چینی یا شیشه ای باشند. مقره های سوزنی شیشه ای یكپارچه بوده ولی نوع چینی آن تا ولتاژ 23kv یكپارچه و برای ولتاژهای بالاتر بسته به مقدار ولتاژ چند تكه ساخته می شود كه به وسیله سیمان مخصوصی به یكدیگر وصل می گردد.
انواع مقره سوزنی
1 ) مقره سوزنی ساده
2 ) مقره سوزنی سر گرانیتی یا رادیو فرید
2 ) مقره اتكایی: نوعی دیگر از مقره سوزنی است كه مطابق شكل به صورت استوانه چینی توپر یا توخالی ساخته می شود. نوع توخالی آن به شكل استوانه است كه در یك انتهایش یك حفره دارد كه قبل از اینكه قاعده مقره به كلاهك فلزی چسبانده شود پوشانده میشود مقره های اتكایی به صورت عمودی یا افقی می گردند نوع افقی آن از نوع چینی یكپارچه و توپر ساخته شده و برای نگهداری هر فاز توسط یك پین یا پیچ مخصوصی بر روی پایه به طور افقی نصب می گردد. در سر مقره یك كلمپ مخصوص جهت نگهداری هادی خط می باشد این نوع مقره در شبكه هوایی نیاز به كراس آرم و بریس ندارد و فضای كمتری را اشغال می كند. نوع عمودی آن بیشتر در پستهای فشار قوی نصب می گردد كه ممكن است توپر یا توخالی باشد.
3 ) مقره آویزی: مقره آویزی (بشقابی) چنانچه از نامش پیداست از كراس آرم آویزان بوده و هادی خط به انتهای آن به وسیله كلمپی بسته می شود. این نوع مقره زمانی كه ولتاژ از 44kv بیشتر می گردد مورد استفاده قرار می گیرد زیرا مقره سوزنی در این ولتاژها بسیار سنگین و گران تمام می شود و بسیار مشكل است كه پایه مقره سوزنی بتواند نیروهای مكانیكی وارده را تحمل نماید. استفاده از مقره های آویزی احتیاج به پایه مقره ندارد و امكان ایچاد هر نوع فاصله ای بین هادی ها و پایه را به وسیله افزایش تعداد مقره های زنجیری به وجود می آید.
4 ) مقره كششی: این مقره ها در ابتدا و انتهای خطوط در زوایا و پیچهای تند و در جاهای بسیار بلند مثل عبور از رودخانه ها یا دره های عریض علاوه بر نیروهای عمودی وزن سیم و یخ و نیروهای عرضی باد بر سیم، نیروی كششی افقی ناشی از كشیدن هادی ها نیز وجود دارد. مقره كششی بر دو نوع مقره كششی خط و مقره مهار می باشد.
5 ) مقره چرخی: جنس این مقره از چینی می باشد و روی آن لعاب داده شده. این نوع مقره در شبكه های فشار ضعیف به كار می رود. مقره چرخی در وسط دارای سوزنی است كه در تمام طول مقره وجود دارد. از این سوراخ میله ای عبور می كند كه مقره را از دو طرف یعنی از بالا و پایین در اتریه نگه می دارد و اتریه توسط پیچ و مهره به پایه محكم می شود و بر دو نوع می باشد مقره چرخی S80 و مقره S120 كه مقره S80 برای استفاده جهت سیم های مسی تا 50 و مقره S120 جهت استفاده سیمهای مسی 50 به بالا بكار برده می شود.
پایه ها
برای نگهداری سیمهای هوایی از تیرهای چوبی و بتونی استفاده می گردد ولی در موارد خاص مانند عبور از عرض رودخانه ها، تپه ها و مناطق كوهستانی كه مسیرها طولانی و بلند می باشد از دكلها استفاده می شود. پایه ها به سه دسته تقسیم میشوند: چوبی،‌ فولادی و بتونی.


1 ) پایه های چوبی
پایه های چوبی به طور وسیع در سیم توزیع برق و خطوط انتقال با ولتاژ متوسط (63kv) و خطوط راه هن برقی و تلفن استفاده می شود. در شبكه های فشار ضعیف و به طور كلی در شبكه های انتقال به صورت H (دوتایی) به كار می رود و اگر به استحكام و مقاومت بیشتری نیاز باشد از بازوها یا سیمهایی كه به شكل x می باشد به عنوان پشت بند به آنها استفاده می شود. همچنین به دلیل دره های عریض و طویل در مكان بلندی انتخاب شده باشند پایه های چوبی را در دو طرف اسپان مربوط به شكل H به كار می برند. پایه های چوبی دارای سه مزیت اساسی می باشند
1 ) پایه های چوبی عایق طبیعی خوبی هستند.
2 ) در مناطقی كه چوب فراوان می باشد ارزانتر تمام می شود.
3 ) به علت سبكی آنها حمل و نقلشان آسانتر است.
پایه های چوبی معمولاً از چوب درختانی چون درخت سرو آزاد و درخت شاه بلوط و درخت كاج به دلیل اینكه بایستی پایه ها راست و قوی و مخروطی شكل و بدون گره باشند برای اشباع كردن چوب از روغن قطران خالص استفاده می شود یعنی از قطران خالص زغال سنگ بدست آورد قطرانی كه در حرارت كم استخراج شده باشند و آب موجود در روغن نباید از یك درصد حجم آن بیشتر باشد.
پایه های فولادی
در جاهایی كه قدرت و مقاومت زیادی نیاز می باشد به جای پایه های چوبی از پایه های فولادی استفاده می شود. معمولاً پایه های به دو قسمت لوله ای و ساختمانی یا اسكلتی تقسیم میشوند. نوع لولی ای آن شامل چند قسمت لوله ای شكل با قطرهای مختلف كه روی یكدیگر سوار می شوند می باشند و نوع ساختمانی (اسكلتی) آن از چندین نبشی فولادی تشكیل شده كه به یكدیگر پیچ یا جوش شده اند.
موارد استفاده از این پایه ها همانند پایه های چوبی است ولی در معرض حمله حشراتی مانند موریانه قرار نمی گیرند. عمر آن نسبتاً زیاد است البته بایستی گالوانیزه باشند از امتیازات دیگر آن این است كه می توان طول آن را به هر میزان كه خواسته باشیم انتخاب كنیم بیشتر از این پایه ها در سیستم های روشنایی شهرها به منظور حفظ زیبایی شهر استفاده می شود.
پایه های بتونی
در این روزها پایه های بتونی جای پایه های چوبی و فولادی را گرفته است زیرا هم از نظر شكل ظاهری جالب تر و هم با دوامتر می باشند. این پایه ها سنگین ترند و حمل و نقل آنها گران تمام میشود ولی از نظر مكانیكی بسیار قوی می باشند و عمر بیشتری دارند به خصوص در جاهایی كه عمر تیر چوبی بدلایل وجود مواد خورنده زمین كم می باشد از تیرهای بتونی استفاده می شود.
تیرهای بتونی به دو دسته توپر و توخالی تقسیم بندی میشوند. نوع توپر آن از میله های گرد و بلند بتون تشكیل شده است معمولاً بشكل H یا چهارگوش می باشد و پله هایی كه در قسمت مادگی آن دارد. از نظر بلندی به دسته 9 متر و 12 متری و از نظر تحمل قدرت مكانیكی به سه دسته 200، 400 و 800 كیلوگرم نیرویی تقسیم می گردند. منظور از تیر بتونی 200 كیلوگرمی این است كه نیروی مجازی كه می توان بر روی تیر در 30 سانتیمتری از رأس تیر (تقریباً محل اتصال كراس آرم به تیر) وارد كرد 200 كیلوگرم نیرو می باشد كه 40 درصد نیروی نهایی تیر است. نوع توخالی آن بدین ترتیب ساخته می شود كه میله گردهای مقاوم و بتون را در داخل محفظه مخروطی شكل با طول بینهایت می ریزند و سپس به وسیله یك ماشین مخصوص مناسبی برای مدت 10 تا 15 دقیقه آن را می چرخانند و این عمل باعث میشود كه بتون به وسیله نیروی گریز از مركز به طرف خارج فشرده گردد و در داخل توخالی بشود تیرهای بتونی توخالی سبكتر از نوع توپر می باشند. تیرهای بتونی توخالی به شكل گرد می باشند و از نظر تحمل نیروی مكانیكی به پنج دسته 200 و 400 و 600 و 800 و 1000 تقسیم می شوند.

كراس آرم پرچمی
همچنین در جاهایی كه فضای كافی جهت نصب كراس آرم معمولی نیست نظیر كوچه های كم عرض و یا جاهایی كه در یك طرف درختكاری شده است می توان از كنسولهای پرچمی استفاده كرد.
كراس آرم دوبله
در جاهایی كه نیروی كشش وارده روی كراس آرم بیشتر از حد معمول است و یا اسكلت استوارتری مورد نیاز باشد از كراس آرم دوبله استفاده می شود. به این ترتیب كه هر طرف پایه یك كراس آرم بسته می شود. این كشش اضافی بیشتر درانتهای خطوط در زوایا و سرپیچها ایجاد می گردد و كراس آرم دوبله باعث می گردد كه نیروهای وارده بین هر دو كراس آرم و نیز دو مقره سوزنی و پایه های مقره های مربوط و هر دو سیم اصلی تقسیم گردد. و به این ترتیب نیروهای مكانیكی وارده را تحمل نماید.
اتریه
برای نگهداری مقره چینی و سیم فشار ضعیف از اتریه روی پایه نصب می شود استفاده می كنند و شامل سه قطعه است: بدنه اتریه، پین و اشپیل.
1 – بدنه اتریه شامل تسمه ای می باشد از جنس فولاد گالوانیزه كه ضخامت آن به 5 میلیمتر می رسد و پهنای آن 50 میلیمتر و تسمه به شكل D می باشد كه دارای دو سوراخ یكی در لبه بالایی و دیگری در لبه پایینی اتریه می باشد. دهانه اتریه 86 میلیمتر و طول دو ضلع بالایی و پایینی هر كدام 96 میلیمتر است.
2 – پین از جنس فولاد گالوانیزه است و طول آن 15 میلیمتر و قطر آن 16 میلیمتر می باشد.
3 – اشپیل از جنس برنز می باشد.
انواع مهارها
1 ) مهار ساده یا معمولی
2 ) مهار اسپان یا تیر به تیر
3 ) مهار پیاده رویی یا زانویی
4 ) مهار مركب (تركیبی از اسپان و ساده)
5 ) مهار حائل فشاری (مهار تودلی توسط تیر چوبی)
6 ) مهار ساده
1 – مهار ساده یا معمولی این مهار در ابتدا و انتهای زاویه ها و سرپیچها و سرانشعابهای خطوط و همچنین زمانی كه پایه بر روی تپه نصب می گردد و جهت عكس پیب تپه استفاده می گردد. در این حالت پایه توسط سیم فولادی گالوانیزه ای كه از یك طرف به سر پایه و از طرف دیگر به میله مهار و میله مهار به صفحه یا كنده مهار در زمین متصل می باشد مهار می شود. در مهار ساده فاصله پایه تا چاله مهار 5/5 متر برای تیرهای 9 متری و 5/7 متر برای تیرهای 12 متری است.

2 – مهار اسپان (تیر به تیر)
این نوع مهار در مواقعی ضرورت دارد كه فاصله پایه تیر ابتدایی و انتهایی برای حفر چاله و یا اصولاً نصب مهار ساده مقدور نباشد در این صورت از یك پایه دیگر استفاده می گردد كه دو پایه یا مهار اسپان به هم مهار گردیده و تیر دوم برای استحكام بیشتر مهار می گردد كه این نوع مهار تركیبی از ساده و اسپان میباشد.
3 – مهار پیاده رویی یا زانویی
از این نوع مهار در جاهایی كه بیش از یكی دو متر فضای بیشتر پشت تیر جهت نصب مهار ساده نباشد استفاده می گردد.
4 – مهار مركب (تركیبی از اسپان و ساده)
انتهای دو خط كه به هم می رسند بیشتر اوقات اتفاق می افتد كه انتهای دو خط كه دو مسیر مختلف را تغذیه می نمایند با در نظر گرفتن جنبه های اقتصادی به جای استفاده از دو سیم مهار از یك سیم مهار استفاده شده مشروط بر اینكه فاصله از 35 متر بیشتر نباشد.
5 – مهار حائل فشاری (تودلی)
از این نوع مهار زمانی كه از دیگر مهارها نمی توان استفاده نمود استفاده می شود. این مهارها در طول خطوطی كه به موازات جاده ها یا بزرگراه ها و یا باتلاقها احداث گردیده و امكان نصب سیم مهار و صفحه مهار نیست استفاده می شود. سر این حائل (مهار چوبی) بوسیله پیچ به پایه بسته می شود و چون این حائل نیروی رو به بالا یا پایین وارد می كند بایستی به وسیله یك كنده كه به قاعده پایه پیچ می شود پایه را روی پایین (در جای خود) نگه داشته است 15 سانتیمتر باید پایینتر از آخرین سیم باشد. مطابق شكل وسایل مورد نیاز جهت این مهار تودلی عبارتند از:
1 – حائل فشاری 2 – پیچ و مهره 45*16 میلیمتری و واشر مربعی 3*50*50 گالوانیزه 3 – واشر توسی مربعی به ابعاد 6*250*250 گالوانیزه 4 – كنده چوبی به قطر 25 و طول 100 تا 150 سانتیمتر بر حسب احتیاج 5 – پیچ و مهره 600*20 میلیمتر با واشر مربعی 3*50*50 میلیمتری گالوانیزه6 – مهار سر
بعضی اوقات خطوط از روی تپه هایی با شیب تند كشیده میشوند كه بایستی برای استحكام بیشتر در مقابل كشش خط در جهت سرآشیبی مهار گردند. معمولاً این خطوط به وسیله مهار ساده یا مهار سر مهار می شوند. مهار سر بدین صورت است كه سر تیزی را كه بایستی مهار شود به وسیله سیم مهار به پایه تیر بعدی می بندند بدین وسیله از كندن مهار و میله و صفحه مهار خودداری می گردد.
اجزای تشكیل دهنده مهار
1 – میله مهار 2 – صفحه مهار 3 – سیم مهار 4 – پیچ زاویه دار چشمی 5 – گوشواره مهار 6 – گیره سیم مهار یا كلمپ سه پیچ 7 – مقره مهار
شبكه توزیع فشار ضعیف
شبكه های توزیع نیروی برق فشار ضعیف به صورت دو سیم، سه سیم، چهار سیم كه اغلب به صورت پنج سیم احداث می گردد.
فاصله سیم فشار ضعیف از یكدیگر حدود 30 سانتیمتر می باشد و ترتیب قرار گرفتن آنها از بالا به پایین سیم نول سیم مهابر و پس از آن سه سیم فاز قرار می گیرند. بدلیل وجود صاعقه (رعد و برق) سیم نول را بالاتر از همه قرار می دهند تا توسط سیم نول رعد و برق ایجاد شده به زمین متصل گردد و صاعقه اثری روی فازهای دیگر نگذارد اختلاف پتانسیل بین دو فاز و شبكه فشار ضعیف 380 ولت و اختلاف پتانسیل بین یك فاز و نول v220 می باشد.
ظرفیت ترانسفورماتورها از نظر استاندارد به قرار زیر می باشد:
15 – 25 – 75 – 100 – 125 – 160 – 200 – 250 – 315 – 400 – 500- 630 – 800 – 1000 – 1250 – 1600 – 2000 (kva)
http://forum.paperdl.com




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر